Monday, July 22, 2013

Man of Steel (2013)

Regissör: Zack Snyder
Manus: David S. Goyer
Skådespelare: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Russell Crowe
Längd: 143 minuter.


 I lördags gick jag och såg Man of Steel. Jag tyckte att den var en bra action, Sci-Fi film. Action fanns det mycket av och filmen var aldrig stillastående, något som ofta kan hända när en film är längre än två timmar. Jag kände dock att vissa av fighting-scenerna blev väldigt utdragna, speciellt den i slutet (jag säger inget mer). Zack Snyder, som alla andra regissörer, har sin egen stil och hans är väldigt actionfylld och våldsam, tidigare har han ju gjort 300, Sucker Punch, Watchmen och zombiefilmen Dawn of the dead.




Jag kände att det var för mycket action och för lite "vardag". Filmen går fram och tillbaka i tiden för att få med hela "Stålmannens" historia, det blir väldigt mycket backstory om man känner till stålmannen men det kan ju också vara bra för dem som inte gör det. Det var för lite känslor med, jag skulle vilja ha sett mer av Clarks relationer, till sina föräldrar, Till Lois Lane, på så sätt blev det lite platt.

Självklart i en film som denna finns det massor med specialeffekter. Jag har läst några reviews om filmen där många klagat på att det var för mycket specialeffekter, och jag antar att det är en smaksak. Till exempel i fighting-scenerna var det mycket effekter men det är något som nästan var tvunget, det är inte två vanliga människor som slåss, det är stålmannen och "utomjordingar" det är överdrivet och skall vara överdrivet. Specialeffekterna bidrog också till att bygga ett helt fantastiskt Krypton, riktigt ögongodis.


Skådespelarna. I rollen som Superman är Henry Cavill fantastisk, han är en jätteduktig skådis. Jag tror att han hade kunnat gå djupare om manuset tillåtit det. Sen är han ju också så jävla snygg och det passar ju till rollen som Superman. I Rollen som Lois Lane var Amy Adams helt okej, hon var inte dålig, men inte heller superb. I rollen som "Skurken" Zod var Michael Shannon rätt så bra faktisk, först när jag hörde att han skulle spela Zod var jag tveksam, men han är duktig på att spela "the bad guy". Russell Crowe som spelade Supermans riktiga pappa Jor-El var också väldigt bra, Russell Crowe är en bra skådespelare överhuvudtaget så det är inte så förvånande.

Jag tycker det skall bli intressant att se hur uppföljaren kommer bli då jag kan tycka att dem använt upp mycket av materialet. Denna kan man ju säga var väldigt mycket fakta, så kanske den andra blir lite mer hjärta. Vi får helt enkelt vänta och se.


Man of Steel - 3.5 av 5

No comments:

Post a Comment