Saturday, July 6, 2013

the Sapphires (2012)

Regissör: Wayne Blair
Manus: Tony Briggs, Keith Thompson
Stjärnor: Chris O'Dowd, Deborah Mailman, Jessica Mauboy
 
 
 
Handling (tagen från IMDb)
Det är 1968, och fyra unga talangfulla australiska aboriginska kvinnor lära sig om kärlek, vänskap och krig när deras tjejgruppen, The Sapphires, skickas för att underhålla de amerikanska trupperna under Vietnamkriget.
 
 
Jag tyckte att denna film var riktigt bra, filmen är baserad på riktiga händelser. Man får en inblick i hur det var för den aboriginska befolkningen, och vad som skedde under den tiden (Genocid, etc.), något jag tycker man sett alldeles för lite av. Filmen har en bra blandning av allt, kärlek, vänskap, allvar, humor, m.m.

Musiken och sången var mycket bra, soul och gamla klassiker. Det är inga dåliga röster de har om man säger så. Jessica Mauboy sjunger otroligt bra, vilken pipa. kostymerna var också riktigt bra och jag fick känslan av att faktiskt var i 60-talet. filmen är väldigt snyggt gjort och hade väldigt fina miljöer.

Jag älskar Chris O'Dowd. Han är så rolig och jag tycker han är lite småhet på något sätt. Jag såg filmen utan undertext så ibland hade jag lite svårt att hänga med eftersom det var australienska och Irländska som pratades mest, jag gillar olika dialekter, men det var lite rörigt.


The Sapphires var definitivt värd att se, den kanske inte kommer vara så minnesvärd, men den var bra, med fina omgivningar och bra skådespeleri.


The Sapphires - 3,5 av 5
 
 

No comments:

Post a Comment